در باب توسعه و بهره وری

چه زمانی توسعه می یابیم و می توانیم بهره ور شویم؟

با مثال پیش میرویم تا ملموس باشد

فرض کنید شما سوار خودرو هستید:

  • خودرو سالم است
  • خودرو ایراد فنی دارد ولی قابل حرکت است
  • خودرو خراب است

در چه حالت (هایی) می توانید سرعت خودرو را افزایش دهید؟

فقط در زمانی که خودرو سالم و قابل حرکت باشد، امکان افزایش سرعت است. پس گزینه سوم حذف می شود.

حال فرض کنید که ایراد و خرابی خودرو بخاطر دود اندود یا خرابی یکی از شمع های موتور باشد. در اینصورت خودرو حرکت می کند ولی دور موتور تا یک سطح معینی (مثلا دور موتور = 3) بالا می رود. پس از آن دیگر شما هر چقدر گاز دهید، باز هم سرعت شما افزایش پیدا نمیکند.

به عبارت دیگر، فقط در حالت سالم بودن خودرو شما میتوانید سرعت را افزایش دهید.

در بابت بهره وری و ارتباطش با مثال بالا

از نظر من بهره وری و رشد و توسعه زمانی معنا دارد که کل بخش های جامعه شامل اقتصاد و حکومت و دین و اجتماع و .. در حال پایدار یا ثبات باشند. یعنی یک تعادل در کلیه بخش ها داشته باشیم. در غیر اینصورت سخن از بهروه وری و توسعه اقتصادی و .. مزخرفی بیش نیست.

چون

شما وقتی می توانید به فکر رشد اقتصادی و اجتماعی (رشد سرعت خودرو) باشید که همه اجزا در تعادل بوده و درست کار کنند. یعنی شما وقتی می توانید سرعت خودرو را به 150 کیلومتر در ساعت برسانید که سرعت خودرو در 140 کیلومتر بتواند به مدت 1 دقیقه حرکت کند.

وقتی شما نمی توانید سرعت خودرو را پایدار نگه دارید و هی کم و زیاد می شود (مثلا بین 70 تا 80 کیلومتر)، پس نمیتوانید به سرعت 100 فکر کنید. وقتی تورم و شاخص های اقتصادی و اجتماعی دائما در نوسان هستند، شما نمی توانید عدد دقیق برای بهره وری و رشد و توسعه بیان کنید.

تا اینجا باشه بعدا کامل تر کنم.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *